جمال

5 فوائد لاستخدام واقي الشمس يومياً

مع بداية فصل الصيف أكيد كلنا بنحتاج واقي الشمس علشان الحماية من أشعة الشمس المضرة. لكن في الحقيقة استخدام كريمات الحماية من الشمس بيكون لها فوائد كثيرة جداً وممكن نستخدمها كروتين للعناية بالبشرة بشكل يومي.

اهمية استخدام واقي الشمس للعناية بالبشرة

معلومة مهمة جداً محتاجين نعرفها وهي إن استخدام واقي الشمس مش مرتبط بس بفصل الصيف أو النزول من البيت. لكن الكريم مهم جداً في كل الفصول سواء الشتاء أو الربيع أو الخريف، لأنه بيحمي من الأشعة فوق البنفسجية الموجودة معظم أوقات السنة. بالإضافة لفوائد تانية هنقولها بالتفصيل.

الحماية من الأشعة فوق البنفسجية

الأشعة فوق البنفسجية لها مخاطر كتيرة على البشرة والجلد. لأن التعرض لوقت طويل ليها بيؤدي لزيادة ظهور ملامح الشيخوخة وزيادة التجاعيد. والأشعة فوق البنفسجية موجودة في الغلاف الجوي بنسبة كبيرة، وممكن تدخل من خلال الشبابيك مع الضوء العادي. لذلك استخدام واقي الشمس في البيت له ضرورة كبيرة لحماية البشرة.

الحفاظ على لون البشرة

تعرض البشرة لأشعة الشمس بيؤدي دايماً لظهور الاحمرار. لكن خطر البقع الحمراء دي إن أثرها مش بتزول، هي بتأثر على البشرة. كذلك بتكون سبب من أهم أسباب ظهور البقع الداكنة وحدوث تغير في لون البشرة وكل جزء بيكون بلون مختلف. لذلك استخدام واقي الشمس بشكل يومي بيساعد على حماية البشرة من الأشعة ومن الحروق وبالتالي يعتبر من أفضل الكريمات اللي بتساعد على حماية لون البشرة وتوحيده.

اقرأي أيضا: مكياج الوجه الطويل.. أهم النصائح لإبراز جماله

تقليل علامات الشيخوخة المبكرة

الأشعة فوق البنفسجية بتسبب للبشرة ضرر بيطلق عليه “الشيخوخة الضوئية”. وده علاماته إن الجلد بيكون سميك وظهور الجلد الميت بكثرة. كذلك تعرض البشرة للأشعة فوق البنفسجية بيؤدي لكسر الكولاجين وبالتالي تظهر البشرة بمظاهر الشيخوخة المبكرة، وتبدأ الترهلات والتجاعيد في الظهور بشكل ملحوظ.

الحفاظ على صحة البشرة بشكل عام

الجلد بيحتوي على مجموعة من البروتينات بيطلق عليها الكيراتين، البروتينات دي بتكون مسؤولة على الحفاظ على وظائف البشرة. لذلك كل ما كانت البشرة محتفظة بالبروتينات دي كل ما كانت ناعمة وصحية. وهنا بيجي دور كريمات الحماية من الشمس، إنها بتساعد البشرة على الاحتفاظ بنسبة البروتينات الطبيعية فيها وبالتالي تفضل صحية طول الوقت.

تقليل خطر الإصابة بالسرطان

سرطان الجلد من أكثر الأمراض المنتشرة بسبب تعرض البشرة للأشعة فوق البنفسجية. ومن خلال دراسات مختلفة تم اكتشاف إن استخدام كريمات الحماية من الشمس بشكل يومي بتقلل فرص الإصابة بسرطان الجلد بنسبة تصل لـ 50%.

كل الأسباب اللي فاتت تخلي كريمات الحماية من الشمس من أهم أدوات العناية بالبشرة اللي ممكن تستخدميها كروتين يومي. واختيار الكريم المناسب هيساعدك على تحقيق أفضل نتيجة وبالتالي تحمي بشرتك من كل مخاطر التعرض لأشعة الشمس سواء في الصيف، أو في أي فصل من فصول السنة.

للمزيد: تقشير الجلد الميت بـ 5 وصفات طبيعية سريعة.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button