اشتري ايه ومنين

ليه بيبي دارا خيار الأم المثالي للوقاية من التهاب الحفاضة؟

إذا كنت أم جديدة فأكيد بدأتي التفكير في تحضير أهم مسلتزمات العناية ببشرة طفلك. لكن أهم منتج لازم تدوري عليه هو كريم الوقاية من التهاب الحفاضة، لأن المشكلة دي من أخطر المشاكل اللي ممكن تواجه حديثي الولادة. لذلك قررنا النهاردة نخليكي تعرفي كل المعلومات اللي تساعدك وكمان نرشحلك كريم بيبي دارا كواحد من أهم منتجات حماية حديثي الولادة من التهاب الحفاضة اللي قدر يحصل على ثقة أمهات كثيرة.

أسباب إصابة الطفل بالتهاب الحفاضة

جلد الطفل خاصة بعد الولادة بيكون حساس لأي عوامل خارجية عشان كده إصابته بالتهاب الحفاضة بتحصل بسهولة جداً. أما السبب الرئيسي للإصابة فهو تعرض البشرة للرطوبة الناتجة عن بلل الحفاضة. كذلك تعرض الجلد للجراثيم والبكتيريا الناتجة عن البول أو البراز ووصولهم للجلد. طبعا البلل مع البكتيريا والاحتكاك مع الحفاضة كل دي عوامل بتؤدي لحدوث الالتهاب بشكل كبير. وهنا بيكون دورك كأم هو إنك تاخدي كل الاحتياطات اللازمة لوقاية طفلك.

ازاي احمي طفلي من التهاب الحفاضة؟

خلال فترة ارتداء الطفل بالحفاضة لازم تعرفي إن الاهتمام بنظافة وجفاف الجلد هو أهم شيء لابد من الحرص عليه. لكن في نفس الوقت البشرة محتاجة للترطيب والوقاية عن طريق استخدام كريم صحي ومكون من مواد طبيعية. وهنا لازم تعرفي إن اختيار المنتج غير المناسب ممكن يؤدي لضرر كبير لجلد طفلك.

إيه المنتجات اللي لازم تبعدي عنها تماماً؟

بالتأكيد كل أم بتلاقي قدامها منتجات كثيرة مخصصة لحماية جلد الطفل. لكن للأسف مش كل المنتجات دي صحية تماماً وتقدر توفر لإبنك الحماية اللازمة. لذلك في منتجات لازم تستبعديها تماماً وهي:-

  • المنتجات اللي بتحتوي على مواد كميائية أو أصباغ.
  • الأنواع اللي داخل في تصنيعها روائح صناعية أو عطور. 
  • المنتجات اللي بتحتوي على الكحول.
  • الأنواع اللي مكونة من مواد ممكن إذابتها مع الماء. ذلك لأنها كده هتوصل لبشرة طفلك وهتتفاعل معاها وتسبب الحساسية والتهيج.

ليه بيبي دارا من الأنواع الأفضل؟

ومن خلال تجارب وآراء الكثير من الأمهات فممكن نقول إن بيبي دارا من أفضل المنتجات اللي بننصحك بيها للطفل حديث الولادة. لأنه بيوفر الحماية القصوى كمان ما لهوش أي أعراض جانبية. لكن مش آراء وترشيحات الأمهات هي الأسباب الوحيدة لاختيارنا النهاردة. فيه حاجات كثيرة تخلي بيبي دارا من أول المنتجات اللي لازم تدوري عليها وهي:-

  • الكريم يقدر يوفر للطفل حماية فائقة من الإصابة، وفي نفس الوقت بيخفف من الأعراض والألم والتهيج لو حصلت الإصابة.
  • بيبي دارا بيحتوي على تركيبة جوز الهند الطبيعية. وأهم ما يميز جوز الهند مش إنه عنصر مرطب طبيعي وبس. لكن زيت جوز الهند له خصائص مضادة للفطريات والبكتيريا وبالتالي يقدر يقاوم أهم عوامل الالتهاب اللي بتحصل للطفل.
  • الكريم بيحتوي على أكسيد الزنك، وهي مادة لا تذوب في الماء وبالتالي بتشكل جدار واقي يحمي بشرة الطفل من وصول الماء أو الرطوبة الخارجية.
  • يحتوي الكريم على زيت الجوجوبا وهو من الزيوت المهدئة للجلد.
  • درجة كثافة الكريم أعلى وبالتالي تقدر توفر حماية أفضل خصوصا مع حركة الطفل. ذلك لأنها بتقلل احتكاك الجلد مع الحفاضة.
  • الكريم خالي من أي مواد ضارة أو تسبب التهيج.
  • رائحة الكريم حلوة جدا وطبيعية وما فيش في تركيبها أي عطور صناعية.
  • سعر الكريم مناسب جدا لأي أسرة وهو متوفر بصورة كبيرة في الأسواق العادية أو أون لاين.

ازاي احدد إصابة طفلي بالتهاب الحفاضة؟

لو انت أم جديدة فمن الممكن إنك ما تاخديش بالك من أعراض التهاب الحفاضة اللي بتحصل لطفلك. عشان كده لازم تخلي بالك من أي أعراض غريبة أو مختلفة تظهر في المنطقة دي. وعادة ما بتظهر أعراض الالتهاب في صورة احمرار أو التهاب حوالين الأعضاء التناسلية لطفلك. كما بيكون ملمس الجلد دافي وطبعا الطفل بيكون في حالة انزعاج معظم الوقت. عشان كده من المهم تتدخلي بسرعة وتقدمي له أفضل علاج لتهدئة التهيج والحكة لأن الاهمال ممكن يؤدي إلى تفاقم الالتهاب وظهور أعراض أشد ومؤلمة للطفل.

للمزيد: أيام الأمومة الأولى والتخطيط لـ شراء الحفاضات.

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button